07.06.2019

Kuinka rekrytoija voi hyödyntää somea henkilöstöhauissaan?

Somen käyttö on yleisintä työnhaussa 25-34 vuotiailla ja käyttö myös korostuu vaativimmissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä. Lue kokeneiden konsulttiemme vinkit somen käyttöön rekrytoidessasi uusia osaajia!

Hiljattain Englannissa tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että vain 25% työnhakijoista on käyttänyt somea työnetsinnässä ja vain 14% kertoi somen auttaneen heidän työnhakuaan. Näiden lukujen valossa some ei vielä ole suosituimpien kanavien joukossa työmarkkinoilla. Samaisessa tutkimuksessa huomattiin kuitenkin, että somen käyttö on yleisintä työnhaussa 25-34 vuotiailla ja käyttö myös korostuu vaativimmissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä. Kannattaa myös muistaa, että Facebookilla oli viime vuonna lähes 2 miljardia kuukausittaista käyttäjää ja Linkedinilläkin lähes 500 miljoonaa. Suomalaisia käyttäjiä on laskentatavasta riippuen Facebookissa 2,7 miljoonaa, Instagramissa 1,3 miljoonaa ja LinkedInissäkin lähes miljoona. Ei puhuta siis mistään pikku kanavista! Etenkin vaikeasti löydettävät osaajat saattavat olla tavoitettavissa juuri näistä kanavista.

Kokeneiden konsulttiemme vinkit somen käyttöön rekrytoidessasi uusia osaajia:

  • Suhtaudu ”kevytsuosituksiin” (skills&endorsements) varauksella, Linkedinin ”kevytsuosituksia” on helppo hankkia esimerkiksi kollegoilta ja tuttavilta. Etenkin jos henkilöllä on suosituksia tehtäviin, joita hän ei ole työuransa aikana näyttänyt tehneen, kannattaa tämä osaaminen varmistaa muuta kautta. Varsinaiset suositukset (recommendations) ovat jo vahvempi indikaatio osaamisesta. Nämä ovat yleensä esimiehen kirjoittamia ja niissä usein yksilöidään tehtäviä, joissa suositeltu henkilö on pärjännyt hyvin.
  • Seuraako henkilö joitain ammatillisia ryhmiä? Ryhmiin kuuluminen, seuraaminen ja aihepiirien kommentointi antavat rekrytoijalle vahvan signaalin siitä mistä asioista henkilö on kiinnostunut.
  • Onko henkilön kuva ammattimainen? Etenkin LinkedInin profiilin tulisi olla ammattimainen myös kuvan suhteen, kyse ei ole tietenkään siitä miltä henkilö näyttää vaan siitä kuinka huolitellusti hän esittää itsensä työelämässä ja mahdollisesti teidänkin yrityksen edustajana.

Mikäli päätät ottaa yhteyttä henkilöön hänen mielenkiintoisen profiilin pohjalta, muista hakijakommunikoinnin perusteet:

  • Ole ystävällinen, mutta ammattimainen
  • Esittele itsesi ja edustamasi yritys kunnolla
  • Kerro suoraan ja avoimesti miksi olit häneen yhteydessä ja mitä tehtävää sinulla olisi tarjota
  • Tänä päivänä ihmiset saavat hurjasti viestejä, useimmat ovat aika kaavamaisia massameilejä, joten yksilöity ja henkilökohtainen viesti avataan ja luetaan todennäköisemmin kuin monet muut viestit

Mikäli haluat antaa teidän henkilöstöhakunne kokeneiden rekrytointikonsulttiemme hoidettavaksi, pidämme luonnollisesti huolen, että tehtävänne saa kattavan näkyvyyden myös somen eri kanavissa.

Lisätietoja:

Poolia Suomi Oy
Milla Rimpiläinen
+358 20 7290 836