15.08.2023

Esittelyssä Poolialaisten hieroja Jonne Hiltunen

Hyvinvoiva ja terve henkilöstö on yrityksen suurin voimavara, joten työhyvinvointiin kannattaa panostaa. Pooliassa on aina panostettu työhyvinvointiin ja yhdeksi tärkeimmäksi ja arvostetuimmaksi työhyvinvointia ja terveyttä tukevaksi keinoksi meillä Pooliassa on todettu hieronta ja työpaikallamme säännöllisesti käyvä hierojamme Jonne. Hieronnan avulla voidaan ennaltaehkäistä ja ratkaista työperäisiä vaivoja, tukea työssä jaksamista ja ehkäistä sairauslomia.

Jonne on toiminut Poolian hierojana jo usean vuoden ajan ja hänestä on tullut kovasti odotettu tiiminjäsen. Hän käy meillä Pooliassa 1-2 päivänä kuussa ja hän kulkee sujuvasti Lahdesta Helsinkiin käyden myös muiden yritysasiakkaidensa luona. Haastattelimme nyt häntä, jotta tekin pääsette kurkkaamaan hierojayrittäjänä toimivan Jonnen arkeen.


Koska olet aloittanut hierontatyön ja miten olet päätynyt tähän ammattiin?

Olen valmistunut koulutetuksi hierojaksi Suomen Urheiluopistolta Vierumäeltä joulukuussa 2012, perustin oman toiminimen sitä seuraavana vuotena.

Missä yrityksessä työskentelet? Kuinka kauan olet ollut siellä?

Aloin tekemään koulukaverini/kollegani kanssa Yrityshieronta Vire -nimellä pelkästään yrityksille suunnattua hierontapalvelua keväällä 2014.

Miten hoidat asiakkaitasi ja miten valitset ”kohdat” mitä kulloinkin hoidat?

Asiakas valitsee mitä aluetta käsitellään. Yleensä jo hieronnan alussa pyyhkeen läpi lämmitellessä tuntee missä kohdin kireyksiä ja jumeja tuntuu eniten, siinä vaiheessa tietää jo mihin käyttää enemmän aikaa ja otteita.

Miten pidät yllä ammattitaitoasi?

Kehitystä tulee vuosi vuodelta lisää, kun tehdyillä työtunneilla oppii ja kehittyy parhaiten. Luen ja opiskelen myös välillä alan oppikirjoja. Hierojille on myös tarjolla paljon täydennyskoulutuksia ja -kursseja sekä erikoistumismahdollisuuksia. Tässä ammatissa oppiminen ei koskaan lopu, siitä pitää huolen ihmiskehon monimutkaisuus.

Kuinka luot rennon ja turvallisen ympäristön ja ilmapiirin asiakkaillesi?

Kaikki alkaa asiakkaan kohtaamisesta, jolloin asiakaspalvelun ja alkuhaastattelun on oltava ystävällistä ja helposti lähestyttävää. Opastan tilanteen mukaan, kuinka asettua pöydälle ja kuinka paljon on tarpeen riisua – tarvittaessa antaa asiakkaalle yksityisyyttä riisumisen/pukemisen ajaksi. Hoidon aikana on tärkeää kuunnella asiakasta mm. hieronnan voimakkuudesta ja varmistaa että hoitoon liittyvät toiveet otetaan huomioon. Hieronta on aina asiakkaan omaa aikaa ja asiakkaalle täytyy välittyä, että on mahdollisuus pelkästään rentoutua eikä painetta jutustelulle ole.

Pidätkö vastaanottoa vai käytkö vain asiakkaiden luona?

Teen pelkästään yrityskäyntejä.

Onko sinulla muita asiakkaita Helsingissä?

On useita asiakasyrityksiä, joissa on tullut käytyä säännöllisesti jo vuosia. Suurin osa on keskustan alueella. Poolialla olen käynyt syksystä 2019 asti.

Yritysasiakkaat vs yksityisasiakkaat – mikä ero sinun näkökulmastasi?

Pelkästään yrityksen tiloissa toimimisen hyvät puolet on, että kulut ovat pienemmät, kun ei ole tilavuokraa ja muita isoja kuluja. Itselle sopii myös hyvin se, että työt sijoittuvat ns ”toimistoaikoihin” eli 9-17 välille, ja illat ja viikonloput ovat vapaata.

Monet hierojat eivät välitä tehdä yrityskäyntejä, koska hierominen matkapöydällä on hieman raskaampaa ja kuormittavampaa kuin säädettävällä sähköpöydällä, itse olen jo tottunut siihen kun tätä on tehnyt pitkään.

Asiakkaissa ei sinänsä eroa, oli sitten yksityis- tai yritysasiakas, samat lihakset löytyvät kaikilta.

Millainen on tyypillinen asiakkaasi?

Staattista päätetyötä tekevä toimistotyöläinen.

Mikä on parasta työssäsi? Mikä on haastavinta työssäsi?

Parasta on työn merkityksellisyys, tyytyväiset asiakkaat ja hyvä palaute, kun on osannut auttaa. Haastavinta ja työläintä itselle on oman palvelun myyminen ja uusien asiakasyritysten kontaktointi.

Onko jotain, mistä et aina pidä työssäsi?

Pitkään mietittyäni täytyy myöntää, että ei ole mitään erityistä mistä en pitäisi.

Mikä on mielestäsi etu siinä, että hieronta tehdään asiakkaan omissa tiloissa?

Asiakkaalle on helppoa ja vaivatonta kun palvelu tuodaan lähelle. Kynnys osallistua on huomattavasti matalampi.

Anna palautetta yhteistyöstäsi Poolian kanssa?

Yhteistyö on ollut mielestäni oikein mieluisaa, joustavaa ja sujuvaa. Toimistollanne on aina mukavan rento meininki ja teillä on pelkkiä huipputyyppejä töissä!

Poolialle pisteet myös siitä, että pitävät huolta työntekijöiden työhyvinvoinnista tarjoamalla mahdollisuuden säännölliseen hierontaan. Toivottavasti yhteistyö jatkuu vielä pitkään!


Yrityshieronta Vire on Lahdessa ja pääkaupunkiseudulla toimiva, yrityksille suunnattu hierontapalvelu. Yritys on toiminut kahden hierojayrittäjän voimin vuodesta 2014 lähtien.

Hierontavireen yrittäjät Jonne ja Olli haluavat olla vahvasti mukana edistämässä asiakkaidensa työhyvinvointia.

Panosta sinäkin työhyvinvointiin ja lähetä kysely osoitteella info@hierontavire.fi.

Työhyvinvointi ja työkyky

Työpaikoilla voidaan monin eri keinoin ylläpitää hyvää työkykyä, tunnistaa työkyvyn heikkenemisen riskiryhmiä ja tukea heikentynyttä työkykyä. Työterveyslaitoksen sivuilta löydät tietoa työhyvinvointiin ja työkykyyn vaikuttavista asioista, muun muassa johtamisesta, mielenterveydestä, työajoista ja työn imusta.

Tarvitsetko apua? Soita Pooliaan!

Haluatko rekrytoida tai vuokrata henkilöstöä? Onko sinulla kysyttävää Poolian työpaikoista? Ota rohkeasti yhteyttä! Me Pooliassa vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiisi myös sähköpostitse ja puhelimitse.